Wednesday, October 14, 2009

Old habits die hard (part 2)

Kalau anak2 dara I, tak sah dorang kalau tutup pintu, tak bergegar satu Tropicana ni, yang I pulak, dah memang jadi habit, takleh nak tinggalkan kot ... itulah "mengata dulang, paku serpih, kata kat anak2, akupun yang lebih" , "old habits die hard". Misalnya, kalau I pegi mana2 kursus, file kursus yang kita dapat tu selalunya penuh dengan "tanda circle merah" dikerjakan I. Bukan apa, dah jadi tabiat, I memang suka check segala grammar, spelling, mistakes, quotations yang ada dalam file tu. Saja jer, selagi boleh nak cari mistakes walaupun takda. I ni memang spesies tak suka gi kursus, pegi kursuspun sebab terpaksa ataupun "buat syarat" jer, sebab tu kalau boring, mengantuk giler, itulah kerja I, menconteng dan cari kesalahan ayat. Yerlah, mana tak geram, kata awalan "di" dan kata sendi "di" ikut suka hati mak datuk dorang jer nak guna. Patut guna jauh, didekatkan, dekat pulak dijauhkan. Kata awalan "di" selalunya digabungkan dengan kata dasar seperti setiap "perbuatan" yang kita lakukan. Contohnya, makan - dimakan; tolak-ditolak; sapu-disapu; dan basuh - dibasuh. Kata sendi "di" pula ialah kata sendi nama yang khusus berada di hadapan kata nama. Contohnya; di rumah; di kalangan; di sekitar.

Sama juga "dari" dan "daripada".
"Dari" digunakan untuk arah, tempat dan masa. Contohnya: Alea datang dari Perak; Dari pagi sampai malam, mummy dok menunggu Soraya balik; Mummy bekerja dari pukul 2 tengah hari hingga 8 malam.
"Daripada" pulak digunakan untuk nama, perbandingan dan asal kejadian. Contohnya; Soraya menerima sepucuk surat daripada Alea; Rumah Soraya lebih besar daripada rumah Alea: Baju Alea diperbuat daripada kain linen mahal yang dibeli Soraya.

Itu bab file kursus, kenkadang, kalau I tengah drivingpun, mata I ni suka melilau tengok papan iklan, papan tanda dan sebagainya. Ada jer yang I nak komplen dan perbetulkan. I pun bukannya pandai sangat bila sampai bab2 "nouns" ker "verbs" tapi kalau memang dah tak betul dan terbentang kat depan mata, aduuuuh sakit mata weiii....kalau you all semua perasan, banyak silapnyer.

No comments:

Post a Comment