Wednesday, November 18, 2009

Hidup kena "think positive"

I tertarik dengan laporan akhbar hari ini yang memetik seorang warga Uruguay, Fernando Parrado (55 tahun) berkata "usah cakap soal mati selagi masih bernafas". Beliau adalah antara yang terselamat apabila pesawat yang dinaikinya terhempas di Pergunungan Andes pada 13 Oktober 1972 dan terus hidup sepanjang 72 hari itu dengan hanya memakan daging manusia. Dalam kesejukan di pergunungan itulah beliau sedar, "jangan cakap soal mati selagi kita masih bernafas". Kejadian itu jugalah yang menjadikan beliau lebih tabah dan berani dalam kehidupan tanpa mengenal putus asa selain mengubah kehidupannya untuk lebih berdikari dan menyayangi keluarga.

I jadi insaf tiba2. Yerlah, kita manusia ni bila "diuji atau dijentik sikit" oleh Allah, bukannya nak bersyukur sebab Allah tu masih ingat kat kita tapi yang terpacul kat mulut, "mati lebih baik, hiduppun tak guna". Astaqfirullahhalazim ... dijauhkan Allah. Kalau I mati, kesian kat "Four Arms" dan ""Ghost Freak" I, sapa nak jaga "intan2 payung" kesayangan I tu. I nikan kenkadang selalu berfikiran negatif walaupun kita sepatutnya mestilah "selalu berfikiran positif". Contohnya, ada sekali tu I alami "bleeding", tak tahu puncapun, I terus check internet, takut2 ada kena mengena ngan kanser or penyakit dalaman. Maklum sajalah, kita orang pompuan ni, banyak sangat penyakit dalaman, tambah2 I ni tak penah gi "tara checkup". Sudah2nya, malam tu I takleh tidor, dok pikir yang bukan2, pikir pasal matilah, pendek kata pikir yang negatif jerlah. Esoknya, pepagi lagi I cepat2 gi gynae, buat checkup sekali ngan "papsmear", doktor bagi treatment ringan and one week later, dapat result, semua ok, takda apa2. Tapi sebenarnya, dalam dok tunggu result tupun, "jantung I dok dug-dag-dug-dag" takut. Camnerpun, betul cakap si Parrado tu, "usah fikir pasal mati, selagi kita bernafas". Ni tak, belum apa2 , dah ingat pasal mati. Kita sebenarnya "cepat putus asa" bila diuji, padahal ujian2 itulah yang buat kita lagi kuat dan tabah dari orang lain. Alhamdullilah, I rasa I memang "kuat dan tabah" sampai kenkawan I cakap yang I ni "takda perasaan langsung, pendek kata buta perasaan dan tiada emosi". Mungkin I dah lali kot dan I bersyukur sebab dengan buta perasaan nilah, I dapat meneruskan kehidupan seperti biasa. I selalu cakap kat diri I sendiri, "orang lain punya ujian lebih teruk dari aku, aku patut bersyukur, patut sentiasa positif". Tapi, kalau oranglah lain kena ujian macam I ni, "harus bunuh diri" gitu.

Anyway, semalam I got another internal bleeding. Jumpa kawan I yang juga sorang doktor and dia suggest try "this one produk" yang boleh cuci organ dalaman, tengok dulu seminggu camner sebabnya diapun pernah alami dulu and now dah ok. Harap2 begitulah sebabnya I tak rasa sakitpun. "Aduh ... macam2lah aku ni ... astaqfirullah ... jangan dok mengeluh, Allah tak suka umatnya mengeluh sebab pak2 jin ngan pak2 setan nanti tepuk tangan".

No comments:

Post a Comment