Monday, November 16, 2009

Kakak bling ... bling

Ada sorang kakak ni, few years senior dari I, diapun main bowling jugak tapi team lain. Kakak ni I panggil kakak "bling ... bling", apataknya, pakai barang kemas merelap-merelip, siap sedondon semuanya. Cencin dahlah setongkol, gelang siap ngan berjurai2 alam, sepasang dan sekaler ngan cencinnya, itu belum lagi contact lens, kejap biru, kejap hijau. Kalau tengok kaler contact lensnya pun dah gerun, apa tah lagi bila tengok barang kemasnya yang "berbling-bling" tu. Waduhhh, I kalau main sebelah lane ngan dia, siap pesan kat Pah, "Sorrylah, mental aku tak baper kuat bila tengok bling ... bling sebelah aku ni". Bukan apa, I rimas tengok, "berjurai2an dan bertongkol-tongkolan". Kalau pakai yang emas padunya pulak, gelangnya bagak2, kalau terpelantinglah masa baling bola bowling, dari jauh dah nampak, bayangkanlah betapa besarnya tongkol gelangnya tu, rantai pulak meloyot2, sapa dapat, "raya sakan, wa cakap lu". Itu takpa lagi, part tudung pulak, amboi ... saratnya ngan manik2, sorrylah kalau I cakap betul2 macam "kampung.dot.com"nya spesies. Lagi sekali siap cakap kat Pah, "Kalaulah esok2 aku dah insaf pakai tudung, misal kata aku pakai tudung yang sarat marat macam tu, tegurlah aku suruh aku tobat cepat". "Apa salahnya pakai tudung manik2 tu". "Aku tak cakap salah, cuma tegur jerlah aku kalau tetiber kau nampak aku pakai yang sarat-marat macam minah Indon tu, tandanya aku dah buang tebiatlah tu".

Tak fahamlah I, orang Melayu memang macam tu kot. Kalau yang pakai tudung tu, punyalah nak tunjuk loket sebesar "love kelap kelip Ramlah Ram", boleh tu pakai rantai kat luar. Tengoklah dunia ... ngko, sedebuk kat situ. Ada sekali tu, I tertengok program wanita kat TV, ada ke tetamu jemputan (rasanya pengedar kosmetik) siap selak-selak tudung, nak tunjukkan subang berlian yang dia pakai. Kelakar sungguh, punyalah nak bergaya, jadi tak bergayalah pulak. Hidup kita biarlah simple, sesimple simplenyer ... berpada2lah. Tak guna jugak kalau kita bertudung, tapi hati sebenarnya nak menunjuk2 ... tak faham sungguh I. Itu sebabnya, apa2 I dah awal2 pesan kat kenkawan I, "Korang, kalau tengok aku pelik sikit, tolonglah, tolonglah nasihatkan aku".

No comments:

Post a Comment