Tuesday, August 4, 2009

Takkan nak kena "toilet-trained" jugak

Kalau bebudak kalu, bolehlah kita marah, tapi kalau memasing dah tua2 belaka, dah jadi mak2 orangpun, masih tak reti2 jugak guna toilet, tak tahulah apa lagi I nak cakap. Nak salahkan managementpun tak boleh. Toiletpun dah cantik, siap ngan cleaner lagi. Tapi kalau nak difikir2kan, cantik macam manapun toilet, letaklah 10 cleaner sekalipun, kalau orang2 yang menggunakannya tak reti2 nak memanfaatkannya, tak reti nak jaga kebersihan, satu senpun tak guna. Bengang tak kalau masuk jer toilet, tengok mangkuk singki penuh dengan foodnya leftovers, rambut berselirat sana sini and toilet paperpun dihumbankannya dalam singki tu. Itu belum lagi tisu melimpah bertaburan kuar dari tong sampah. Yang "malaun" yang buang leftovers tu buanglah kat pantri ke, kat tong sampah ke kan boleh. Apa gunanya management buat pantry cantik2, siap ngan "kabinet merah ang-ang" lagi, cucilah pinggan mangkuk kat situ, ini tidak, kat singki toilet jugaknya dibuang. Kalau lepas buang tu, cuci elok2, takpa jugak, ni tak dibiarkanlah "bermenyak-menyak" gitu. Eee....geli gelemanlah tengok. Bukan apa, malulah kat visitors yang datang, yang tetiba nak gi toilet, tengoklah toilet macam tu, adusssss .... so the big kemaluan one. Sapa yang malu, "kita dan organisasi jugakkan...kan...kan... kan".

Itu belum masuk dalam bilik kechik lagi ... oohhh, lagilah parah. Ada dua pilihan, kalau rasa nak gi toilet cangkung, pegilah .... mesti ada punya, janganlah pulak awak duduk mencangkung atas toilet bowl duduk, "bangang ke bodoh tu". Penat orang yang menampal poster "cara-cara menggunakan tandas " dalam toilet tu, rupanya takda sapa yang dulik. Apa taknya, bila masuk jer nampaklah bekas tapak kasut atas toilet bowl tu. Ehh ... tolonglah, kat rumahpun macam ni ke dorang treat toilet dorang. Pengotornya. Itu belum intai dalam bowl lagi, adalak kadang2 tisu dibuangnya ke dalam bowl tu. Mana tak tersumbat. Itu takpe lagi, adalah pulak "harta karun". Part2 "harta karun" ni I belum lagi terjumpa tapi mungkin ada kalau tak takkan ada notis tertampal kat belakang pintu toilet pasal jangan tinggalkan "harta karun-marun ni". Tapi paling menggelikan jugak tu, ada pulak yang suka meludah dan berkahak dalam bilik kechik tu. Kadang2 tak sangkalah, orang pompuan ni tak reti2 ke guna toilet. Part melaram, wow....takleh nak lawan, tapi part2 nak guna toilet , takkanlah management kena buat kursus "toilet-trained" kot.

Frankly speakinglah, I kalau nak terkuncil sesangat2lah baru I gi toilet kat level I, kalau tak I rather go to tingkat yang lain, jauh lebih bersih. Mungkinkah disebabkan terlalu ramai yang menggunakan toilet kat level I tu yang membuatkan toilet tu kotor? Rasanya tak jugak kalau memasing tahu tanggungjawab memasing, insyallah, toilet itu akan sentiasa bersih walaupun 100 orang menggunakannya. Nak sesaja menuding jari kat sesapapun takleh jugak, sebab kita sendiri tak tahu dan yang tahu si empunya diri sajalah. Dah ramai yang komplen, jadi kitapun tak tahu sapa "malaun" yang memang tak reti nak jaga kebersihan ni.

So, walau di mana saja kita berada, marilah, kita sama-sama menjaga kebersihan toilet kita seperti mana notis berbingkai cantik yang tergantung kat dalam toilet tu "Please keep our toilet clean". Macam mana kita jaga dan bersihkan toilet kat rumah, macam tulah jugak kita jaga public toilet kat ofis kita ni yekk ....

No comments:

Post a Comment