Tuesday, June 23, 2009

Sudah2lah tu, takde pekdahnya ...

Sejak dua menjak ni, I dah ramai kawan. Ada kawan yang memang dah lama dan ada kawan yang paling terbaru. Ada kenkawan yang muda sesangat, ada yang sama baya dan ada sikit atas usianya. Walaupun semuanya bukan dari golongan profesional (kalau profesionalpun, dorang jenis tak menongkat langit), ada yang baru lepas sekolah, ada lulus takat level SPM (janganlah pulak pandang hena sangat pada dorang yang hanya lulus takat ni), STPM dan ITM jer, tapi yang penting bukannya dari spesies propa dan mengata belakang. Kalau mengata tu perkara betul, kita memang tak kisah langsung, tapi yang memang tak betul langsung, tambah2 mendowngradekan maruah kita pada orang yang baru kenal satu dua bulan atau orang yang baru kita jumpa sekali dua tu dah mencanang benda yang langsung tak masuk akal, itulah buat kita hangin satu badan. Berishtifarlah kejap, kalau nak retaliate, lagi banyak benda kita boleh "pulangkan paku buah keras". Tapi sabar, sabar dan sabar jer. Tak gunapun, umpama "anjing menyalak bukit", sebab orang2 jenis ni perasan merekalah yang paling sempurna, paling mulia dalam dunia.
"Pada ko yang suka mengata aku, kalau nak mati esok kena cari aku, mintak ampun, kalau tak, kubor tak terima dan paling takut, mati dengan cara yang paling mengaibkan".

Entahlah kalau nak difikirkan kita kalau nak mengeluar satu2 ayatpun kena fikir dua tiga kali, apatah lagi bila hidup kita ni umpama roda, ada kalanya di atas dan ada kalanya di bawah. Itu pendapatan I lah, tak tahulah orang lain. Tapi yang pentingnya, orang yang mendengarnya, tapislah betul2, boleh ke dipercayai atau tidak, kalau orang yang menyampai ni memang spesies "mulut puaka dan suka melaga2", jangan ambik bulat2 jer kemudian pandang serong pulak pada kita.

Banyak benda lain yang memang menyakitkan dan menggelegakkan tahi telinga I kalau dengar tapi yang paling terbaru ada orang yang menyampaikan kat I ada ke patut si "mulut puaka" ni kata yang "ooo ... I tak nak cakap ngan si bini polan ni sebab dia miskin and I tak bagi anak I kawan ngan anak si polan ni sebab tak setaraf, diapun miskin jugak". Hallo ... kalaupun I ni dilahirkan dalam dulang emas, anak kerabat original (bukan tempelan atau tempias je), tak kiralah sultan Brunei ke atau mana2 Sultan dalam negarapun, yang tujuh lapan keturunanpun reta tak abih makan, I tak gamaklah cakap macam tu. Tambahan pulak lagi I ni hanya anak kerani rendah kerajaan jer yang gaji father I tak sampai RM500, lagilah tak sanggup. Astaqfirullahhalazim, tolonglah, bawak2lah insaf dan bertaubat. Kalaupun nak buat orang benci kat kita, janganlah sampai jatuhkan maruah orang lain. Tak tahulah tang mana orang boleh suka kat awak, tinggi sungguh ilmu awak, tak takut mati ker ... oh yer lupalak, "kalau matipun, kubur masing2kan".

Kali ni I memang marah sungguh2 dan maafkanlah kalau ada bahasa kasar yang I gunakan. Again, I taknak hipokrit dan beralas2 sebab kalau dah marah, macam2 ayat yang kuar dari mulut kitakan. I tak reti nak guna bahasa buku, apatah lagi yang berskema. Selama nipun sudah terasa maruah ni dicalarkan, tapi I senyap, buat donno jer walaupun dalam hati hanya Allah yang tahu. Macam yang I cakap tadi, hidup ini umpama roda, kita tidak selalunya di atas weeiiii .... dan jangan rasa happy sangat atas penderitaan orang lain. Sapa2 yang terasa tu, "tefuk dadas tanya seleras dan imbas2lah balik apa yang pernah diperkatakan". Lepas tu pegi cari jalan yang paling berkerutu batunya. sagat jer mulut awak kat jalan tu.

Oklah, that's it for today. Full stop.

2 comments:

  1. isshh2 puaka sungguh mulotnyer itewww..

    check out this website..to chk their ip ;-)
    http://www.statcounter.com/

    ReplyDelete
  2. Dah try tapi tak dapat, tak tahulah pulak kot2 KakAje tersilap masa fill up apa yang dorang nak.

    ReplyDelete